Discography of the / Discographie des

Grandes Orgues de Saint-Sulpice (2009)

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L'Histoire des Enregistrements Commercieaux des Grandes Orgues de Saint-Sulpice /

A History of Commercial Sound Recordings of the Gallery Organ at St. Sulpice, Paris

Benjamin R. Epstein (April, 1991; rev. March, 1999; May 2009)

TEXT FRANCAIS
ENGLISH TEXT
DISCOGRAPHIE/DISCOGRAPHY

TEXT FRANCAIS

Un testament essentiel de l'histoire très riche des Grandes Orgues de Saint-Sulpice (construit par Aristide Cavaillé-Coll en 1862) est la richesses de ses enregistrements effectués pendant les 70 dernieres années. Ceux-ci nous permettent de mieux comprendre les styles d'interprétation des organistes de Saint-Sulpice qui seraient autrement très difficiles à décrire avec des mots.

Les premiers enregistrements datent d'avril 1932 et reprennent l'interprétation de Charles-Marie Widor, qui à l'âge de 88 ans, joua sa Toccata très célèbre et divers mouvements de sa Symphonie Gothique. Ces enregistrements furent commercialisés par His Master's Voice (d'Angleterre) sur deux disques de 78 tours et représent les seules contributions connues de Widor à l'enregistrement du son. Piero Coppola (à l'époque directeur artistique de la firme Grammophone) rapelle dans son livre Dix-sept Ans de Musique à Paris 1922-1939 son expérience avec les enregistrements de Widor [1]

. . . M. Gustave Bret, distingué organiste lui-même, et ami du maître [Widor], m'ayant préparé le terrain, je proposai à Widor d'enregistrer. Il me répondit, narquois, que c'était un risque que j'allais prendre, car "Voyons, mon ami, vous vous rendez compte que je n'ai plus mes doigts, et à mon âge je suis près du tombeau que de l'orgue; mais, si cela vous amuse, je veux bien; on s'amusera ensemble."
J'organisai donc, avec des ingénieurs du son spécialisés, toute un mise en scène dans l'église de Saint-Sulpice, dont les orgues sont célèbres, et qui était l'église où Widor avait été organiste pendant quarante ans. Il ne fut pas très facile de placer les microphones, et 'acoustique de l'église était très décevante. Enfin on put se déclarer satisfait de l'installation et on pria Widor de venir. Il avait choisi la fameuse Toccata et premier et le deuxième mouvement de la Symphonie gothique. En tour deux grands disques double face et environ dix-huit minutes de musique.
On commença à 21 heures et, impitoyablement, on le fit travailler jusqu'à minuit. J'en avais du remords; mais je n'en revins pas lorsque je le vis descendre allègrement l'ecalier et, sortant sur la place St-Sulpice, me prendre le bras et me dire: "Faisons un petit tour maintenant". Malgré la pluie qui tombait, sans qu'il réclamât de parapluie, nous fîmes ensemble plusieurs fois le tour de la grande place, en attendant la voiture qui venait le chercher pour le reconduire à son domicile.
. . . J'étais tout fier d'avoir pu réussir cet enregistrement et de pouvoir donner au public français un tel cadeau. Mais le résultat fut un désappointement; le premier d'une série qui s'augmentera par la suite, comme on verra. Pour la première fois, je commençais à m'apercevoir combien de vérité il y avait dans une phrase désabusée que m'avait dite un jour Maurice Ravel et que j'avais prise pour une boutade: "Mon pauvre Coppola, vous vous donnez bien mal, mais n'oubliez pas que les Français n'aiment pas la musique!"
Les disques du prince des organistes français se vendirent dix fois moins (et je suis large) que les disques de quelque vedette du Casino de Paris ou des Folies Bergères, que j'avais été forcé de mettre à notre catalogue pour suffire à l'actualité.
. . . Je regardais, morose, dans mon livre de vente, les quelques mille exemplaires vendus des enregistrements Widor, et les cinq ou six mille, en moyenne, pour les disques d'orchestre plus populaires. . . .

Le remors de M. Coppola aprés les faibles ventes des enregistrements de Widor sera vengé 40 ans plus tard après leur redistribution sur disques microsillion, et 55 ans plus tard sur les disques compacts. On ne peut qu'imaginer le destin des enregistrements du Casino de Paris ou des Folies Bergères!

Les enregistrements de Widor démontrent les difficultés de technique auxquelles ont dû faire face les techniciens du son à Saint-Sulpice -- surtout comment on peut équilibrer les subtilités et la puissance de l'instrument dans une grande salle de réverbération du son. Bien sûr, ces difficultés ne furent pas uniques à Saint-Sulpice et c'est pour cette raison qu'il n'y a pas eu beaucoup d'enregistrements à l'époque. Néanmoins, on rencontra les mêmes problèmes techniques paqr la suite, comme de nos jours, lorsq'on utilise la technologie moderne.

Les enregistrements des interprétations de Marcel Dupré concervant non seulement celles-ci en mémoire sur les Grandes Orgues, mails ils constituent aussi une histoire rétrospective de l'évolution de son style, comme virtuose à son pinacle (par exemple, dans les enregistrements 78 tours de Bach sur Lumen en 1934) jusqu'à ses improvisations liturgiques introspecitves enregistrées au cours des derniers mois de sa vie (sur disques AAAMD en 1971). De plus, ils font ressortir les progrès de la technologie de l'enregistrement du son des années vingth aux années 70. Il faut souligner que Dupré fut l'un des premiers organistes à faire des disques commerciaux; il avait déja enregistré des sélections pour Grammophone à Alexander Palace et Queens Hall (tous deux à Londres) entre 1926 et 1930 [2]. Ces enregistrements furent motivés par le renom de Dupré à l'èpoque, et les progrès techniques qui n'apparurent qu'an milieu des années vingts. Les technologies précédents utilisent des méthodes uniquement acoustiques, qui n'etaient pas suffisantes pour reproduire les sons des orgues (ni ceux des grands orchestres).

Après les enregistrements chez Grammophone, Dupré a attendu jusqu'en 1934 pour en faire d'autres. En janvier, il fut nommé "organiste titulaire" de Saint-Sulpice et, en novembre, il enregistra la Toccata et Fugue en ré mineur et la Grande Fugue en sol mineur de Bach sur l'orgue bien connu de l'église. Malheureusement, il ne produisit plus rien durant les années 30 à cause de graves problèmes économiques et politiques, et aussi à cause de son itinéraire chargé, et enfin, parce qu'il détestait enregistrer. En fait, vingt années s'écoulèrent jusqu'à ses enregistrements suivants à Saint-Sulpice.

La technologie améliorée des années cinquante et surtout le perfectionnement des bandes magnétiques, ainsi que la popularité des microsillons, motivèrent Dupré à faire collaborer avec la société française Lumen et la société américaine Westminster. Pourtant, Dupré atteignit le sommet de sa carrière en 1957 et 1959 avec la Mercury Record Company of New York. Pendant les années cinquante, les ingénieurs de Mercury avaient mis au point un système d'enregistrement dont les normes ne furent pas dépassées pendant les décades qui suivirent. Pour ces séries, intitulés Mecury Living Presence, on plaça les microphones à des endroits précis et on utilisa des magnétophones "multipistes" pour effectuer les prèmiers enregistrements stéréophoniques. Certains de ces disques sont très recherchés par les audiophiles d'aujour'hui.

L'association entre Dupré et Mercury commença en 1957 à Detroit Michigan. Encouragé par Paul Paray, un ami d'enfance de Dupré, celui-ci se rendit aux Etats-Unis en octobre 1957 pour inaugurer le nouvel orgue Aeolian-Skinner au Ford Auditorium de Detroit [3,4]. Après le concert, Dupré et le Detroit Symphony (dirigé par M. Paray) enregistrèrent la Troisième Symphonie de Saint-Saëns. Cet enregistrement a été l'un des prèmiers réalisés en stéréo. Quelques jours plus tard, Dupré et les techniciens de Mercury enregistrèrent les oeuvres de Franck, Widor, et Dupré à l'église Saint-Thomas de New York pendant trois soirées (qui durèrent jusqu'à l'aube, et rendus plus difficiles à cause du bruit venant du métro et d'autres sources). La réussite technique et le succès du marketing de ces disques, de même que les bonnes relations entre Dupré et Mercury, motivèrent cette société à faire plus d'enregistrements, mais cette fois-ci chez Dupré à Saint-Sulpice.

Après de longs préparatifs (le voyage outre-mer d'un camion chargé d'équipements), une série de cinq disques fut enregistrée entre le 3 et le 11 juillet 1959. Les séances commencèrent tous les soirs vers 21 heures et durèrent jusau'au matin. Ce fut une épreuve fatigante pour Dupré, qui avait alors 72 ans et dont les mains etaient devenues plus raides à cause de la traction des clés très lourdes de l'orgue de Saint-Sulpice [4]. En dépit des difficultés qu'il rencontra pendant les séances à Saint-Sulpice et à Saint-Thomas, Dupré restera patient et gentil jusqu'au bout, en partie parçe qu'il aimait beacoup la musique qu'il avait interprétée pour les enregistrements [5].

Les notes sur les pochettes des disques Mercury expliquent bien les aspects techniques de ces enregistrements [6] :

. . . Pour ces séances, Mercury avait expédié son camion itinérant d'équipements des Etas-Unis à Saint-Sulpice, où les dimensions grandioses de l'église (deuxième en taille après Notre-Dame) soulevèrent des problèmes logistiques sérieux. Pour franchir les distances entre le camion d'équipements, la salle de contrôle, et les microphones, il fallut utiliser chaque pouce des centaines de mètres de câble d'audio. Ces câbles furent montés sur la façade de l'église juste au-dessus de la porte centrale, à travers une fenêtre voisine de la Chapelle de Notre-Dame-des-Etudiants (maintenant abandonnée et où les messes du dimanche étaient célébrées pour les étudiants du vieux quartier). Cette chapelle, qui s'élève au-dessus des toîts de Paris, fut choisie comme salle de contrôle parçe qu'elle était proche de l'orgue. Trois microphones condensateurs omnidirectionnels sont suspendus à une corde qui traversait l'église dans toute sa largeur devant les Grandes Orgues. Deux facteurs dictaient la position des microphones : la réverberation et la présence. Si les microphones avaient été trop près de l'orgue, l'ample acoustique de Saint-Sulpice aurait été perdue et les bruits mécaniques seraient ressortis d'avantage. D'un autre côté, une position trop lointaine, la texture polyphonique de la musique de Dupré se serait perdue dans une réverbération excessive. Après plusieurs tentatives, et avec l'accord de Dupré, on trouva la position idéale des microphones à un endroit qui préservait à la fois la richesses du son de l'instrument et l'acoustique.

Wilma Cozart Fine, qui avait dirigé les enregistrements, raconta que le placement des microphones fut une tâche très difficile. En outre, il fallut ajouter un générateur de 60 Hz dans le camion pour utiliser les appareils américains. (Le camion attira du reste l'attention des gens qui passaient devant l'église) [5]. Les disques de Dupré à Saint-Sulpice connurent un grand succès commercial et furent redistribués à plusieurs reprises des années plus tard aux Etats-Unis et en Europe.

Les derniers enregistrements de Dupré, effectués entre décembre 1970 et mai 1971, firent l'object d'une distribution limitée par l'Association des Amis de l'Art de Marcel Dupré (AAAMD) [7]. L'un des buts principaux de l'AAAMD (à ses débuts pendant l'été 1970) fut de perpétuer l'art de l'improvisation de Dupré par l'enregistrement de son - une technologie dont ne disposaient pas encore les prédécesseurs de Dupré qui créènt le style de l'improvisation française pour orgue (par exemple, Franck, Guilmant, Widor, etc.) Malgré les hésitations de Dupré à faire enregistrer ses improvisations, il se ralliera à cette idée à condition les disques aient une distribution limitée à certains auditeurs choisis connaissent bien l'improvisation française. Ces derniers consituérent l'AAAMD. Les disques Dupré vendus par l'AAAMD sont en majorité des interludes pour orgue joués à Saint-Sulpice pendant les messes du dimanche (prélude, communion, offertoire, et fin de messe). A signaler, le dernier enregistrement d'improvisation de Dupré, a effectué au cours d'un concert ou joua également l'organiste Rolande Falcinelli, le 13 mai 1971 - deux semaines avant sa mort.

Jean-Jacques Grunenwald, le successeur de Dupré, occupera le poste d'organiste titulaire jusqu'à sa mort en 1982. Il n'enregistrera que deux disques commerciaux à Saint-Sulpice qui comportent divèrses improvisations, ses propres oeuvres, et les oeuvres d'autres compositeurs. Le prèmier disque donne aussi des interprétations de Françoise Renet, qui fut organiste co-titulaire avec M. Grunenwald.

Les enregistrements les plus récents de Saint-Sulpice sont numeriques. Le pluparts ont été interprétés par Daniel Roth, nommé organiste titulaire en 1985, er furent par la société allemande Ursina Mottette. Quatre microphones furent utilisés : deux omnidirectionnels et deux unidirectionnels (pour améliorer la clarté des jeux de la pédale). Comme pour les enregistrements de Widor et Dupré, il y a toujours des problèmes de placement des microphones à resoudre. Comme l'explique Gegor Klein, ingénieur du son pour les enregistrements de M. Roth [8] :

. . . Le placement et le mixage du son des microphones ont été différents pour chaque enregistrement . . . je me suis souvent découragé d'abord l'orgue et, quelques minutes plus tard, me bandes. Il semble, en effet, que pour les enregistrements il est impossible d'obtenir un reproduction exacte du son de cet instrument, là où est placé dans l'église. L'auditeur peut entendre le jeu Voix Humaine de la distance (la boîte expressive fermée), mais toujours clairement. Sur une bande enregistrée, on peut apprécier l'effet de la distance, mais le son du jeu Voix Humaine est mauvais. Si les microphones sont placés ailleurs, le jeu Voix Humaine est clair mais les autres sons correspondent à ceux d'un géant orgue de salon. Le bruit mécanique de l'orgue a posé un autre problème, surtout au niveau du mécanisme du Positif. Ces dernières années (avant la restauration 1988-1991), le mécanisme était réglé pour une traction sûre mais bruyante. En outre, le bruit de la circulation, même pendant la nuit, a nécessité la répétition de passages piano 10 ou 20 fois de suite - les jeux Voix Celeste accompagnées du bruit d'une ambulance ou d'une moto Kawasaki n'étant pas les registrations recommandés par Widor !

Des progrès énormes dans la technologie de l'enregistrement digital au XXIème siècle ont considérablement amélioré la fidélité et la justesse de la prise de son. Saint-Sulpice bénéficie de ces avances technologiques grâce au travail de Christoph Frommen pour Aeolus et JAV recordings. La place des micros est aussi un important enjeu technique. Selon Mr. Frommen il serait logique de simplement suspendre les micros devant le buffet d'orgue (comme pour la plupart des enregistrements réalisés antérieurement à St-Sulpice). Cependant la présence de larges fenêtres des deux côtés du Buffet, sans compter l'énorme masse de celui-ci, ont tendance à absorber localement beaucoup de l'importante réverbération qui peut être entendue dans tout l'édifice. Pour compenser cette apparente perte de réverbération lors de la prise de son avec les micros suspendus, M. Frommen a expérimenté plusieurs configurations de dispositions de micros. Au début des années 90 il a mis en place des micros "boundary layer" pour les enregistrements afin de capter la réverbération produite par les sols et les murs de la structure de l'édifice. Les résultats furent assez bons, néanmoins de meilleurs résultats furent obtenus plus tard avec les micros suspendus plus bas et l'addition de micros " ambiance " situés bien plus bas dans la nef.

L'arrivée du procédé " multichannel " " surround sound ", en particulier du SACD a permis d'ajouter une nouvelle dimension pour l'enregistrement du son de l'instrument de St-Sulpice. Enfin la magnifique acoustique du grand vaisseau pouvait être restituée par l'enregistrement avec une impression de fidélité comparable à l'écoute directe. Mais des expériences et progrès apparurent encore avec de nouveaux types de micros et des possibilités pour les installer. Les derniers enregistrements " surround-sound " utilisent maintenant cinq " condensor microphones " plus deux micros additionnels pour les enregistrements stéréophoniques sur deux canaux de façon à pouvoir combiner la double stéréo et le " multichannel ". Sans prendre en considération la rentabilité commerciale, Mr Frommen désire toujours utiliser les plus hautes technologies pour garantir l'excellence des enregistrements du grand orgue de Saint-Sulpice.

References

1. Piero Coppola, Dix-Sept Ans de Musique A Paris 1922-1939, Editions Slatkine, Paris, 1982, pp. 144-151.
2. Jean-Michel Louchart, notes in Orgues and Organists Français en 1930, Pathe-Marconi C153-16411/5, 1981.
3. Marcel Dupré, Recollections, translation by Ralph Kneeream, Belwin-Mills, Melville NY, 1975, p. 87.
4. Michael Murray, Marcel Dupré: The Work of a Master Organist, Northeastern University Press, Boston, 1985, pp. 204-207.
5. Discussion between author Wilma Cozart Fine (Mercury recording director), 1991.
6. Marcel Dupré at Saint-Sulpice Vol. V (jacket notes), Mercury SR90231, 1959.
7. Association des Amis de L'Art de Marcel Dupré (contact: Assc. Sauvegard de l'orgue de Marcel Dupre, 40 Blvd Anatole France 92190, Paris; Tel: 01 46 26 37 77)
8. Letter by Gregor Klein to author, March 15, 1991.
9. Discussion between author and Chrisophe Martin Frommen, May 21, 2009.

Acknowledgements

L'auteur remercie les personnes et les organisations suivantes pour leur assistance pendant la préparation du texte et de la discographie: Bibliotheque Nationale de France, Bruno Chaumet (A.A.A.M.D.), Wilma Cozart Fine, Leslie Gerber (Parnassus Records), Gregor Klein, Kurt Leuders, Michael Murray, New York Public Library (Rogers and Hammerstein Collection), Richard Warren Jr. (Yale University Library; Historical Sound Recordings), Christophe Martin Frommen, Mme Odile Roth.

DISCOGRAPHIE/DISCOGRAPHY

 

ENGLISH TEXT

A vital testament to the rich history of the Grandes Orgues of St. Sulpice (constructed by Aristide Cavaille-Coll in 1862), has been the wealth of commercial recordings made of this instrument over the past sixty years. These recordings enable the listener to experience first hand the performance practices of the St. Sulpice organists since Widor, and convey styles of interpretation otherwise difficult to describe in words.

The earliest commercial recordings made on the Grandes Orgues date from April 1932, and feature the 88 year old Charles Marie Widor performing his well known Toccata and selections from his Symphonie Gothique. These selections were issued on two "His Master's Voice" 78 rpm disks, and are Widor's only known contribution to the sound recording medium.

Piero Coppola (then artistic director of the Grammophone firm), in his book Dix-sept ans de musique à Paris 1922-1939, recollects his personal experiences with the Widor recordings [1]:

. . . M. Gustave Bret, a distinguished organist himself and a friend of Widor, enabled me to approach Widor to propose the making of a recording. He responded, rather derisive, stating that this project would be a risk I should be prepared to take because: "You see, my friend, that you must account for the fact that I no longer have my fingers and at my age I am more ready for the grave than the organ; but, if this is of interest to you, I will gladly do it; we can get a laugh out of it together."
I therefore organized, with the sound technicians, the recording production within the church of Saint Sulpice, which contained the famous organ where Widor had been organist during forty years. It was not easy to position the microphones, and the acoustics of the church were very deceptive. Once we arrived at a suitable placement, we asked Widor to come and play. He had chosen his famous Toccata and the first and second movements of his Symphonie Gothique. In total, we recorded two large double-faced disks, which amounted to about 18 minutes of music.
We began at 9 PM and, without mercy, worked until midnight. I was remorseful, but then could not believe it when I saw him quickly descend the stairs and, exiting onto the Place Saint Sulpice, take me by the arm and say to me "We now take a small walk." Despite the pouring rain, under an umbrella we walked around the large square while awaiting for the car that would pick him up and take him home.
. . . I was very proud to have been able to succeed in making this recording, and to be able to give to the French public such a gift. But the result was a disappointment -- the first of a series that would get bigger as we will see. For the first time, I began to perceive how much truth there was in a disenchanted statement made to me by Maurice Ravel one day, implying that I had been fooled: "My poor Coppola, you upset yourself, but don't forget that the French do not like music!"
The records of the Prince of French Organists sold 10 times less (and I am optimistic) than records made by some star from the Casino of Paris or the Folies Bergères, which I was forced to include in our catalog to satisfy current tastes . . . I sadly observed from my sales book the few thousand copies sold of the Widor recordings, and the five or six thousand, on average, or records containing more popular orchestras . . . .

Mr. Coppola'a remorse following the poor sales of the Widor recordings was ultimately vindicated when they were re-released in an LP-set over forty years later (followed by compact disks a few years after that), for thousands of more listeners to enjoy. We can only guess about the fate of the Casino and Folies Bergères recordings!

The organ recordings of Widor point to the technical difficulties that the recording engineers faced at St. Sulpice, namely how to balance the subtleties and power of the instrument within a cavernous hall of reverberation that, by volume, is contained within the largest religious edifice in Paris. Of course, these problems were not unique to St. Sulpice and in large measure account for the lack of organ recordings up to this period. Nevertheless, these difficulties would be encountered again and again in recording sessions up to the present day, even with the latest in recording technology.

Marcel Dupré's recordings not only offer a recorded memory of the Grandes Orgues, but also provide a retrospective on the evolution of Dupré's performance style: from that of a virtuoso in his prime (the 1934 Bach 78s on Lumen) to introspective liturgical offerings recorded during the last months of his life (the 1971 AAAMD releases). These recordings also reflect advancements in recorded sound over a nearly forty year period. It is interesting to note that Dupré was one of the first organists to make commercial recordings, having recorded numerous selections for Grammophone at Alexandra Palace and Queens Hall (both in London) between 1926 and 1930 [2]. These earlier recordings were motivated by Dupré's notoriety during the era, as well as advancements in electronic recording technology that were not available until the mid-1920s. Prior technologies made use of purely acoustic recording methodologies, which were not suitable for capturing the sound of organs (nor of large orchestras).

Following the Grammophone offerings, Dupré would wait until 1934 to cut additional recordings. In January of that year, he assumed the title of organist titular of St. Sulpice. The following November would yield his memorable recordings of Bach's Toccata and Fugue in D Minor and Grande Fugue in G Minor on the famed instrument. Additional recordings during the 1930s, however, would not materialize, given the harsh economic and political environment of the era, as well as Dupré's busy schedule and dislike for making recordings. In fact, twenty years would pass until Dupré resumed his recording career at St. Sulpice (except for a slight diversion -- namely his recording for the sound track of an Abel Gance film in 1936).

The improved recording technology of the mid-1950s, namely improvements in magnetic tape recording and the increasing popularity of the long-playing "microgroove" disk, prompted Dupré to record selections for releases on the French Lumen and American Westminster labels. The hallmark of Dupré's recording career, however, was to occur in 1957 and 1959 with the Mercury Record Company of New York. During the 1950s, the engineers of Mercury developed and perfected recording technology to standards that would not be surpassed for decades. These recordings, known under the "Mercury Living Presence" label, made use of careful microphone placement and the latest multi-track magnetic recorders to create some of the most memorable, and earliest, stereophonic recordings of organs. Many of the records originally released by Mercury remain hotly pursued by today's audiophiles.

Dupré's association with Mercury began in October of 1957 at Detroit. Following the urging of the noted conductor Paul Paray (and also a long time associate of Dupré from their youth), Dupré made a journey to the U.S. in October of 1957 to inaugurate the new Aeolian-Skinner instrument at Detroit's Ford Auditorium [3,4]. This concert was followed by a recording of the Saint-Saens Organ Symphony with the Detroit Symphony (Paray conducting, Dupré organist). The recording was possibly the first stereophonic recording of this work. A few days later, Dupré and the Mercury crew recorded the works of Franck, Widor, and himself at New York's St. Thomas Church, in a series of three tiring evening sessions that lasted well into the early morning hours (made difficult, in part, due to the many retakes resulting from subway and other noises on Fifth Ave.) The technical and marketing success of the Mercury records featuring Dupré, along with the warm relations established between him and the Mercury staff, prompted Mercury to make additional recordings of Dupré, this time on his own turf at St. Sulpice [5].

Following extensive preparations, including the shipment of an equipment-filled truck overseas, a series of five records were recorded between July 3 and 11, 1959. The sessions began at about 9 PM each evening, and lasted into the early hours. This was to become a tiring experience for the 73 year old Dupré, whose hands progressively stiffened on the heavy key action of the St. Sulpice organ [4]. Despite his difficulties during these and the St. Thomas sessions, Dupré remained patient and gentlemanly, in part because of his love for the music that he performed [5].

Notes from the record jacket of one of the Mercury disks best summarize some of the technical aspects of the recordings [6]:

. . . For these sessions, Mercury dispatched its peripatetic recording truck to Saint-Sulpice where the imposing dimensions of the church (second in size only to Notre Dame) raised serious problems in logistics. In order to span the distances between the equipment-laden truck, the monitor room, and the microphones, it was necessary to utilize virtually every inch of the hundreds of feet of audio cable. These lines were hauled up the façade of the church directly above the central portal, through a window leading into the now abandoned Chapelle de Notre Dame des Etudiants, where Sunday Mass used to be celebrated for the students of the old quarter. This deserted room, high above the rooftops of Paris, was chosen as the site of the monitor room because of its proximity to the organ. Three omni-directional condenser microphones were suspended from a rope stretched across the width of the church in front of the mighty instrument. Two main factors dictated the position of the microphones: reverberation and presence. If the placement were too close, the spacious acoustics of Saint-Sulpice would be lost and there would be a distressing rise in the amount of mechanical noises. On the other hand, too distant a pickup and the polyphonic texture of Dupré's music would be drowned in a sea of reverberation. After much experimentation, and with M. Dupré's blessing, an ideal microphone setting was at last arrived at, one that seemed to fulfill the rich promise inherent in the sound of the organ and its magnificent acoustical setting.

Wilma Cozart Fine, who supervised the recordings, relates that the microphone placement was an extremely difficult process. In addition, the recording truck had to be outfitted with a special generator to supply 60 Hz voltage to the American-made equipment. The truck also tended to attract an occasional passer-by [5]. The Mercury recordings of Dupré at St. Sulpice became a commercial success, with re-releases on the Philips label years later in Europe and the U.S. on LP. During the early 1990s, Wilma Fine was hired by Polygram (who had earlier purchased Mercury) to transfer numerous selections from the Mercury Living Presence catalog to compact disk, but only a limited number of the Dupré Mercury recordings were deemed marketable by Polygram for release on CD.

Dupré's last recordings, dating from December 1970 to May 1971, appeared on a private label issued by the Association des Amis de L'Art de Marcel Dupré (AAAMD) [7]. One of the major goals behind the formation of the AAAMD (during the summer of 1970) was to perpetuate Dupré's art of improvisation through sound recordings -- a technology that was not available to Dupré's predecessors who shaped the history of French improvisation. Although Dupré was reluctant to have his improvisations recorded, he conceded to the idea, provided the recordings would circulate to a limited audience that could best appreciate French organ improvisation. This audience makes up the AAAMD's constituents. The Dupré records released by the AAAMD consist mainly of recordings of organ interludes (e.g., preludes, postludes, communion, and offertories) during Sunday liturgical masses held at St. Sulpice. Of note is a recording of Dupré's last concert improvisation, which took place during an evening concert with Rolande Falcinelli on 13 May 1971.

Dupré's successor, Jean-Jacques Grunenwald, occupied the post as organist titular until his death in 1983. During his post, he recorded only two commercial disks containing improvisations, as well as works composed by himself and others. The first disk also features Françoise Renet, the assistant organist of St. Sulpice during M. Grunenwald's tenure. Nevertheless, nonprofessional, but well engineered recordings of his mass performances (including improvisisations) are known to exist.

The most recent recordings to come from St. Sulpice feature Daniel Roth, who was designated organist titular in 1985, and his assistant Sophie-Veronique Choplin. M. Roth's recordings, made for the German firm Ursina Mottette, represent the first use of digital recording technology at St. Sulpice and can also be considered the most realistic reproductions of the instrument. Four microphones were used in these recordings: two omnidirectional and an additional pair of unidirectional microphones to add clarity to the pedal stops [8].

It is interesting to note that, as in the Widor and Dupré Mercury recordings, the problems of microphone placement once again return. This is best described by Gregor Klein, who was the recording engineer for the Roth releases [8]:

. . . The placement and the mixing of the microphones was different for each of my recordings. . . . I often was discouraged when I heard the organ and a few minutes later my tapes. It seems to be impossible to give a simple and true impression of this unique instrument in it's place. The listener down in the church, for example, can hear the "Voix Humaine" (swell closed) from very far but very clearly. In a recording you may have the right impression of the enormous distance but it will be a very poor "Voix Humaine." At a different microphone position, the situation might be vice versa: "Vox Humaine" is ok, and the rest sounds like an enormous house organ. . . . Another problem was the noise of the mechanism, specifically from the "Positif" action. In recent years the mechanism has been regulated in a way to keep the action sure but noisy. The additional traffic noise around the church even at night made it often necessary for the organist to play a piano take 10 or 20 times -- "Voix Céleste" and an ambulance or Kawasaki bike are no registrations requested by Widor!

Advances in digital recording technology into the 21st century have enabled extraordinary improvements towards the accurate capture of sound. St. Sulpice continues to benefit from these technological innovations, now thanks to the ground-breaking work of Christoph Martin Frommen for Aeolus Music and JAV Recordings [9]. Yet here too mike placement has remained an important technical challenge. According to Mr. Frommen, it would appear logical to simply hang microphones in front of the organ case (as most of the earlier St. Sulpice recordings did). However, the presence of the large glass windows on each side of the organ case, not to mention the dense organ case itself, tend to locally absorb much of the deep reverb that can be heard throughout the building's interior. To compensate for this apparent loss of reverb while capturing the detail of the hung microphones, Mr. Frommen had deployed various microphone configurations. Beginning in the 1990s, he applied "boundary layer" microphones in the recording process to capture the reverb off the floors and walls of the building structure. Although the results were quite satisfactory, better results were later obtained through the low hanging of the primary microphones with additional "ambiance" microphones situated further down the nave.

The advent of multichannel "surround sound" recording processes, in particular SACD, enabled a new dimension to be added to the recorded sound of the St. Sulpice instrument. Finally the grand acoustics of the volumous structure could be captured with a fidelity that closely replicated during playback the live listening experience. But with the opportunities for advanced sound engineering came even more challenges and experimentation with mike placement and microphone types. The latest surround-sound recordings now make use of five condensor microphones plus two additional microphones for the two-channel stereophonic recordings to accommodate dual stereo / multichannel CD playback. To ensure a future of ever more accurate representations of the sonic experience of St. Sulpice, Mr. Frommen has made it his intention to apply the best multichannel recording technologies available today. Thus, regardless of the commercial viability of present and future playback formats, the latest St. Sulpice recordings will be ready for delivery through state-of-the art multichannel playback, whatever the format will be.

References 

1. Piero Coppola, Dix-Sept Ans de Musique A Paris 1922-1939, Editions Slatkine, Paris, 1982, pp. 144-151.
2. Jean-Michel Louchart, notes in Orgues and Organists Français en 1930, Pathe-Marconi C153-16411/5, 1981.
3. Marcel Dupré, Recollections, translation by Ralph Kneeream, Belwin-Mills, Melville NY, 1975, p. 87.
4. Michael Murray, Marcel Dupré: The Work of a Master Organist, Northeastern University Press, Boston, 1985, pp. 204-207.
5. Discussion between author Wilma Cozart Fine (Mercury recording director), 1991.
6. Marcel Dupré at Saint-Sulpice Vol. V (jacket notes), Mercury SR90231, 1959.
7. Association des Amis de L'Art de Marcel Dupré, (contact: Assc. Sauvegard de l'orgue de Marcel Dupre, 40 Blvd Anatole France 92190, Paris; Tel: 01 46 26 37 77.)
8. Letter by Gregor Klein to author, March 15, 1991.
9. Discussion between author and Chrisophe Martin Frommen, May 21, 2009.

Acknowledgements

The author wishes to thank the following individuals and organizations for their assistance during the preparation of the discography and text: Bibliotheque Nationale de France, Bruno Chaumet (A.A.A.M.D.), Wilma Cozart Fine, Leslie Gerber (Parnassus Records), Gregor Klein, Kurt Leuders, Michael Murray, New York Public Library (Rogers and Hammerstein Collection), Richard Warren Jr. (Yale University Library; Historical Sound Recordings), Christophe Martin Frommen, Mme Odile Roth.

DISCOGRAPHIE / DISCOGRAPHY

Discography of the / Discographie des

Grandes Orgues de Saint-Sulpice (1998)

(Your comments or additions or corrections most welcomed!
Contact Ben Epstein at
bepstein@speakeasy.org)

- All recordings are in 30 cm (12 inch) 33 1/3 RPM LP format, unless otherwise stated.
- Recording and issue dates are indicated, when possible. In some cases these dates are approximate.
- Many of the recordings, particularly those of Mercury and Westminster, may have been reissued under labels not specified.
- Titles and contents are written in the language as they appear in the original format

Organist: Charles Marie WIDOR

Charles Marie WIDOR: Toccata (5eme Symphonie)
La Voix de Son Maitre DB 4856 (78 RPM)
Recorded April, 1932; issued October, 1932
Reproduced in Orgues & Organists Francais en 1930, EMI 2C152-16411/5 (LP-mono)
Also on CD "Composers in Person: Widor, Vierne, Dupre, Messaien" EMI Classics CDC 5 55037 2 (issued 1994) and "French Organs and Organists of the 20th Century" EMI Classics CZS 574866-2 (issued 2002)

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Charles Marie WIDOR: Trois Movements de la Symphonie No 9 << Gothique >>

(Disk 1) Moderato
La Voix de Son Maitre DB 4864 (78 RPM)

(Disk 2) Andante sostenuto and (Disk 3) Finale
La Voix de son Maitre DB 4865 (78 RPM)

above two disks recorded April, 1932; issued December, 1932.
Reproduced in Orgues & Organists Francais en 1930, EMI 2C152-16411/5 (LP-mono)
Also on CD "Composers in Person: Widor, Vierne, Dupre, Messaien" EMI Classics CDC 5 55037 2 (issued 1994) and "French Organs and Organists of the 20th Century" EMI Classics CZS 574866-2 (issued 2002)

and on 78 RPM through Symposium Records (London)


Oranist: Marcel DUPRE

J.S. Bach: Toccate et Fugure en Re Mineur, BWV 565

Lumen 32023, renumbered 3.26.012 (78 RPM)
Issued November, 1934

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J.S. Bach: Grande Fugue en Sol Mineur, BWV 542

Lumen 32024, renumbered 3.26.011 (78 RPM)
Issued November, 1934
Reproduced in Orgues & Organists Francais en 1930, EMI 2C152-16411/5 (LP-mono)

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L. van Beethoven: Funeral March (from Piano Sonata No. 12 in A-flat, op. 26)

ca. 1936; recorded for film "Un Grand Amour de Beethoven" (Abel Gance, director), Wedding Scene

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Marcel Dupré: Prelude in Si Majeur

(St. Sulpice) Industrie Phonographie
ca. 1935 (78 RPM)

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Georg Frideric Handel
Concerto pour orgue en si bémol majeur Op 4, no. 2
1) A tempo ordinario
2) Allegro
3) Allegro ma non prestor

Gramophone DB 5045 - 2LA 1166/7
also on CD as "French Organs and Organists of the 20th Century" EMI Classics CZS 574866-2
Recorded 1936

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M. Dupré aux Grandes Orgues de St. Sulpice
La musique de J.S. Bach

Side A: 1) Passacaille et Fugure en Ut Mineur, BWV 582; 2) Toccata et Fugure in Re Mineur, BWV 538
Side B: 1) Toccata et Fugue in Fa Mineur, BWV 540; 2) Choral: Nun Komm der Heiden Heiland, BWV 659

Lumen LD 3.106 (LP Mono)
Recorded Nov. - Dec. 1954

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M. Dupré aux Grandes Orgues de St. Sulpice
La musique de J.S. Bach

Side A: 1) Choral: Wir Glauben all en einen Gott, BWV 680; 2) Prelude et Triple Fugue en Mi Be mol, BWV 552
Side B: 1) Prelude et Triple Fugure (cont.); 2) Choral: O Mensch, bewein dein Sunde gross, BWV 622

Lumen LD 2.113 (25 cm; LP mono); reissued as LD 3.113 (30 cm; LP mono)
Recorded November 1955

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M. Dupré aux Grandes Orgues de St. Sulpice
La musique de W.A. Mozart

Side A: 1) Fantasie No 1 en Fa Mineur, K. 594
Side B: 1) Fantasie No 2 en Fa Mineur, K. 608

Lumen LD 2-112 (25 cm; LP-mono)
Overtone OV14 (issue for USA)
Recorded November 1955

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M. Dupré aux Grandes Orgues de St. Sulpice
La musique de J.S. Bach

Side A: 1) Choral: Nun Komm der Heiden Heiland, BWV 659; 2) Choral: Wir Glauben all en einen Gott, BWV 680; 3) Toccata and Fugure in D Minor (Dorian), BWV 538
Side B: 1) Choral: O Mensch, bewein dein Sunde gross, BWV 622; 2) Toccata and Fugue in F, BWV 540

Selections re-issued from Lumen recordings listed above
Overtone OV 13 (LP mono)
Issue ca. 1957

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M. Dupré Playing the Cavaillé-Coll Organ at St. Sulpice, Paris

Side A: W.A. Mozart 1) Fantasia in F Minor, K. 608; 2) Adagio and Allegro in F Minor, K. 594
Side B: J.S. Bach 1) Prelude and Fugue in Eb, BWV 552

Selections re-issued from Lumen recordings listed above
Overtone OV 14 (LP mono)
Issue ca. 1957

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Couperin: Messe à l'usage des Couvents

Side A: 1) Kyrie (Plein Jeu; Fugue; Recit; Trio; Dialogue); 2) Gloria (Plein Jeu; Petit Fugue; Duo; Basse de trompette; Cromorne; Dialogue)
Side B: 1) Gloria (cont.) (Plein Jeu; Recit; Dialogue; Offertory); 2) Sanctus (Plein Jeu; recit; Benedictus); 3) Agnus Dei (Plein Jeu; Dialogue; Deo Gratias)

Westminster Hi Fi XWN 18867 (LP mono)
Westminster Collectors Series W-9351 (LP mono)

*****************
M. Dupré: Le Chemin de la Croix

Side A: 1-7) Stations 1 to 7
Side B: 1-7) Stations 8 to 14

Westminster XWN 18916
Westminster Collectors Series W-9349
ca. 1958

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Widor: Symphony No. 5 in F Minor, op. 42, No. 1; Symphony No. 9 in C Monor, op. 70

Side A: Symphony No. 9 in C Minor (Symphonie Gothique, complete)
Side B: Symphony No. 5 in F Minor (Complete, but less movement Andantino quassi allegretto)

Westminster XWN 18871 (LP mono)
Westminster Collectors Series W-9356
Westminster WST-14871
Westminster Gold WGM-8172 (LP mono)
ca. 1958

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Marcel Dupré at Saint Sulpice, Vol. 1
The Music of Bach

Side A: Prelude and Fugue in D Major, BWV 532; 2) Prelude and Fugue in A Minor, BWV 543 Side B: Prelude and Fugue in E Minor, BWV 548

Mercury Living Presence MG50227 (LP mono)
Mercury Living Presence SR90227 (LP stereo)
Reissued as Mercury Golden Imports SRI 75046 and Philips 130.524 MGY (both LP stereo)
Recorded 3 - 11 July, 1959

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Marcel Dupré at Saint Sulpice, Vol. 2
The Music of Marcel Dupré

Side A: 1) Cortege et Litanie; 2) Variations sur un Noel
Side B: 1) Carillon (from op. 27); 2) Lamento; 3) Final in G Minor (from op. 27)

Mercury Living Presence MG50229 (LP mono)
Mercury Living Presence SR90229 (LP stereo)
Recorded 3 - 11 July, 1959

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Marcel Dupré at Saint Sulpice, Vol. 3
The music of Cesaer Franck

Side A: 1) Grande Piece Symphonique, op. 17
Side B: 1) Fantasie in A Major, op. 16; 2) Pastorale, op. 19, no. 4

Mercury Living Presence MG50228 (LP mono)
Mercury Living Presence SR90228 (LP stereo)
Reissued as Mercury Golden Imports SRI 75059 and Philips World Series PHC 9077 (both LP stereo)
Recorded 3 - 11 July, 1959

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Marcel Dupré at Saint Sulpice, Vol. 4
J.S. Bach

Side A: 1) Fantasia in C Minor, BWV 562; 2) Fantasia in G Major, BWV 572
Side B: 1) The Six Schubler Chorale Preludes, BWV 645-650

Mercury Living Presence MG50230 (LP mono)
Mercury Living Presence SR90230 (LP stereo)
Reissued as Mercury Golden Imports SRI (LP stereo)
Recorded 3 - 11 July, 1959

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Marcel Dupré at Saint Sulpice, Vol. 5
The Music of Dupré and Messiaen

Side A: Dupré: Preludes and Fugues (op. 36) 1) in E Minor and 2) A Flat Major
Side B: Dupré: Prelude and Fugue in C Major (op. 36); 2) Messiaen, Le Banquet Celeste; 3) Messiaen, Les Bergers (from La Nativitie du Seigneur)

Mercury Living Presence MG50231 (LP mono)
Mercury Living Presence SR90231 (LP stereo)
Reissued as Mercury Golden Imports SRI 75088 (LP stereo)
Recorded 3 - 11 July, 1959

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Offetories and Postlude Improvised by M. Dupré
on Side B of Marcel Dupré: Interview and Improvisations
Advent 5011 (LP mono)
Improvisations recorded July 20, 1969
Interview with Michael Murray recorded July 26, 1969

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Improvisations du 13 décembre 1970

Side A: 1) Communion (messe de 11h); 2) Sortie (messe de 11 h); 3) Communion (messe de 9h 30)
Side B: 1) Première improvisation; 2) Deuxiéme improvisation entre les deux messes; 3) Offertoire (messe de 11 h)

A.A.A.M.D. AS 713.021 (Disque No 1) (LP stereo)

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Improvisations liturgiques du 24 et 31 janvier 1971

Side A: 1) Offertoire (messe de 11 h, 24 janvier); 2) Communion (messe de 11 h, 24 janvier); 3) Sortie (messe de 11 h, 24 janvier); 4) Offertoire (messe de 9h 30, 31 janvier); 5) Communion (messe de 9h 30, 31 janvier); Sortie (messe de 9h 30, 31 janvier)
Side B: 1) Grande improvisation du 31 janvier 1971

A.A.A.M.D. AS 713.061

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Improvisations liturgiques du 17 et 24 janvier 1971
A.A.A.M.D. MF No. 1, 713.046

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Improvisations liturgiques du 21 mars 1971
A.A.A.M.D. MF No. 2, 753.005

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Improvisations liturgiques du 7 et 14 fevrier 1971
A.A.A.M.D. M 743.024


Organists: Rolande FALCINELLI and Marcel DUPRE

Soirée du mai 1971
Side A: Symphonie Romane de Ch. M. Widor, op. 73 (interpreté par R. Falcinelli): 1) Moderato; 2) Choral; 3) Cantilène
Side B: 1) (Symphonie Romane, cont.) Final; 2) Improvisation sur un theme de Rolande Falcinelli (dernière improvisation de concerte faite par M. Dupré)

A.A.A.M.D. AS 713.054 (Disque No 2) (LP stereo)

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Organist: Rolande FALCINELLI:

Soirée du mai 1971
Side A: Deuxième Symphonie de Marcel Dupré (Intègrale) |
Side B: Commentaire avec exemples musicaux sur les registrations employées pour l'interpretation de la Symphonie Romane (du disque No 2, A.A.A.M.D. AS 713.054)

A.A.A.M.D. AS 713.064


Organists: Jean-Jacques GRUNENWALD et Françoise RENET

Die Aristide Cavaille-Coll Orgel von St. Sulpice, Paris
(series Das Orgelportrait)

Side A (interpretation J.J. Grunenwald) 1) Louis Nicolas Clerambault: Suite du 1er Ton; 2) Ch. M. Widor: Allegro (Symphonie No. 6, op. 42); 3) M. Dupré: Vitrail pour Orgue, op. 65
Side B: (intepretation F. Renet): M Dupré: 1) Choral Vater Unser, op. 28, No. 67; 2) Invention en G-Dur, op. 50, No. 3; 3) Invention en Es-Dur, op. 50, No. 13; 4) Choral Ich Ruf Zu Dir, op. 28, No. 37; 5) Invention Ges-Dur, op. 50, No. 23; 6) Invention f-moll, op. 50, No. 18; 7) Invention E-Dur, op. 50, No. 15; 8) Choral Wer Nur Den Lieben Gott Lasst Walten, op. 28, No. 73; 9) Invention Gis-moll, op. 50, No. 20; 10) Invention Cis-moll, op. 50, No. 16; 11) Choral Der Tag Der Ist So Freudenreich, op. 28, No. 19; 12) J.J. Grunenwald: Allégresse (No. 5 from Duex Suites pour Orgue)

Psallite Psal 174/310 775 PET (LP stereo) or Motette CD-10521 (CD reissue)
Recorded for A.A.A.M.D. and issued 1976


Organist: Jean-Jacques GRUNENWALD

Jean-Jacques Grunenwald Improvisiert aqn der A. Cavaille-Coll-Orgel von St. Sulpice, Paris

Side A: Cinq Esquisses symphoniques sur des themes gregoriens: 1) Jesu Redemptor omnium, Alleluia; 2) Ave Maris Stella; 3) fontes et omnia quae moventur in aquis; 4) Ave Maria, Regina Caeli; 5) te Deum laudamus
Side B: Suite française improvisée, sur "Salve Regina" (pour evoquer Les Grandes Orgues de François-Henry Cliquot de 1786): 1) Plein-jeu; 2) Duo sur le tierces; 3) Dialogque de flutes; 4) Fonds d'Orgue; 5) Récit de tierce en taille; 6) Basse de trompette; 7) Récit de voix-humaine; 8) Chacone

Ursina Motette M 1052 (LP stereo) or Motette CD-10521 (CD reissue)

Recorded 26 Ocotber 1981


Organist: Alexandre Cellier

J.S. Bach
Aus Tiefer Not (with trombone)
Lumen 32026
Recorded ca. 1930s


Organist: Feike ASMA (1912-1984)

Louis Vierne
Symphonie No. 1, op. 14 and "Requiem aeternam," op. 51, no. 5
RCA LSC 10301
Recorded ca. 1970

*****************
Louis Vierne
Symphonie No. 3, op. 28 and Cathedrales, op. 55, no.3
RCA LSC 10302
Recorded ca. 1970


Organist: Daniel ROTH

Improvisations su la Messe grégorienne IX
1) Introduction; 2) Kyrie; 3) Christe; 4) Kyrie; 5) Gloria; 6) Sanctus/Postlude

Side "N" of L'Orgue Cavaillé-Coll, Motette 10760 (LP digital stereo) and Disc 5 of Motette CD 10761 (six CD album)
Recorded 18 Sept. 1985

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Marcel Dupré Orgelwerke

Side A: 1) Symphonie-Passion, op. 23 (I. "Le monde dans l'attente du Sauveur"); 2) Deuxième Symphonie, op. 26 (II. Intermezzo); 3) vingt-quatre Inventions, op. 50 2ème livre (XIX. Larghetto); 4) Prélude et fugue en la bémol majeur, op. 36, no 2; 5) Offrande à la Vierge, op. 40 (I. Virgo mater)
Side B: 1) Vingt-quatre Inventions, op. 50, 2ème livre (XII. Allegro giocoso, XVIII. Marcato); 2) Prélude et fugue en fa mineur, op. 7, no. 2; 3) Lamento, op. 24; 4) Vêpres du Commun des Fêtes de la Sainte Vierge, op. 18, 2ème livre Ave maris stella (4 movements); 5) Paraphrase sur le Te Deum, op. 43

Ursina Motette MOTETTE M 10960 (LP digital stereo)
Ursina Motette MOTETTE CD10981 (CD)
Recorded 28-30 March 1986
Issued 1986

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Charles Marie Widor

Symphonie No. 5 in f-moll, op. 42
Symphonie No. 10 "Romane," op. 73

Ursina Motette MOTETTE CD 11141 (CD)
Issued 1987

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Cesar Franck Vol. 1

Grande Piece Symphonique (track 6)

Ursina Motette MOTETTE CD 11381 (CD)
Issued 1991

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Cesar Franck Vol. 2

Final (Six Pieces) (track 4)
Fantasie en la (Trois Pieces) (track 6)

Ursina Motette MOTETTE CD 11391 (CD)
Issued 1991

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Cesar Franck Vol. 3

Choral 1 en mi majeur (track 6)
Choral 2 en si mineur (track 7)
Choral 3 en la mineur (track 8)

Ursina Motette MOTETTE CD 11401 (CD)
Issued 1991

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Alexandre Guilmant Ausgewahlte Orgelwerke

Sonate Nr. 5 c-Moll, op. 80
Sonate Nr. 6 h-Moll, op. 86
Grand Choeur g-Moll, op. 84
Choral: "Was Gott thut, das ist wohlgethan," op. 93

Ursina Motette MOTETTE CD 11531 (CD)
Recorded 1992

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Daniel Roth Joue Franz Liszt

Praludium und Fuge uber den Namen BACH
Fantasie und Fuge uber den Choral Ad nos
Variationen uber Weinen, Klagen, Sorgen, Zagan

Ursina Motette MOTETTE CD 12021 (CD)
Issued 1995

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Daniel Roth Joue Bach

Praludium und Fugue G-Dur BWV 550
Choral "Liebster Jesu, wir sind hier" BWV 731
Choral "Vater unser im Himmelreich" BWV 737
Choral "Nun freut euch, lieben Christen gmein" BWV 734
Choral "An Wasserflussen Babylon" BWV 653b
Toccata, Adagio, und Fugue C-Dur BWV  564
Partita "Sei gegrusset, Jesu gutig" BWV 768 (11 variations)
Praludium und Fugue h-Moll BWV 544

Ursina Motette MOTETTE CD 12321 (CD)
Recorded 17-19 March 1997; Issued 1998

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Daniel Roth Joue Dupré

Prélude et fugue en si majeur op. 7, no. 1 (1912)
Prélude et fugue en fa mineur op. 7, no. 2 (1912)
Prélude et fugue en sol mineur op. 7, no. 3 (1912)
Choral In dulci jubilo (de 79 chorals pour l'orgue op. 28) (1931)
Variations sur un noel op. 20 (1922)
Berceuse (de Suite Bretonne op. 21, no. 1)(1923)
Prélude et fugue en la b majeur op. 36, no. 2 (1938)
Inventions op. 50 no. 2 (1956)
-- Invention XII (Allegro giocoso)
-- Invention XV (Cantabile)
Virgo Mater (de Offrande a la Vierge op. 40, no. 1) (1944)
Choral Nun komm der Heiden Heiland (de 79 chorals pour l'orgue op. 28)(1931)
Le Monde dans l'attente du Sauveur (de Symphonie Passion op. 23, no. 1) (1924)

Ursina Motette MOTETTE CD 12581
Recorded 22-24 March 1999

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Great European Organs No. 64: Daniel Roth plays the Cavaillé-Coll Organ of St. Sulpice, Paris

Guillaume-Gabriel Nivers (c. 1632-1714): Suite du 3ème ton
Louis-Nicolas Clérambault (1676-1749):
-- Récit de Nazard, from Suite du 2ème ton
-- Trio, from Suite du 2ème ton
Nicolas Séjan (1745-1819): Noël Suisse
Georges Schmitt (1821-1900): Offertoire in A Major
Louis James Alfred Lefébure-Wely (1817-1869): Sortie in G minor
Charles-Marie Widor (1844-1937): Adagio, from Symphony No. 8
Jean-Jacques Grunenwald (1911-1982):
-- Scherzetto, from Suite No. 2
-- Récit en taille, from Sonate pour orgue
-- Allégresse, from Suite No. 1
Daniel Roth (b. 1942): Livre d'Orge pour le Magnificat (extrats)
-- Magnificat, Et exsultavit
-- Et misericordia
-- Gloria Patri
Marcel Dupré (1886-1971): Paraphrase sur le Te Deum

Priory Records Ltd. PRCD 767
Recorded 16, 17, 18 November 2000

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Daniel Roth au Grand Orgue

G.A. Ritter: Sonate en La mineur
F. Liszt: Orpheus, Consolation
J. Reubke: Sonate-Psaume 94

AEOLUS AE 10
Recorded Sept. 2002

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Daniel Roth au Grand Orgue: Louis Vierne

Symphony No.1 op.14 in d
Symphony No.2 op.20 in e
AEOLUS AE-10451pad
Recorded Sept. 2002 (SACD format)

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Les Orgues de Paris de Couperin à Messiaen

C.M. Widor: 2nd movement, Symphonie Gothique
D. Roth: Evocation de la Pentecôte

Erato 2292-45867-2
Issued 1992


Organist: Sophie-Veronique CHOPLIN

Au Grand-Orgue de Saint-Sulpice

Cesar Franck: Prélude, Fugue, Variation
Leon Boellmann: Suite Gothique
Felix Mendelsohn: Sonate No. 6 en re mineur
Max Reger: Introduction & Passacaille
Jean-Jacques Grunenwald: La Mélodie Intérieure, Allegresse
Improvisation: Theme & Variations

Studio SM, no. 1221.14
issued 1992

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Aux Grandes-Orgues de Saint-Sulpice

JS Bach: De Profundis a 6 Voix (BWV 686)
"Aus tiefer Not schrei' ich zu Dir"
Felix Mendelsohn: Sonate III
JS Bach: Choral "Erbarm dich mein, O Here Gott" (BWV 721)
Felix Mendelsohn: Allegro, Choral et Fugue
Johannes Brahms: Deux Chorals:
"Schmucke dich, o liebe Seele
"Herzlich tut mich verlangen"
and
Prélude et Fugue en Sol Mineur
Jeanne Demessieux: Chorale Préludes "Rorate caeli", "Domine Jesu"; Te Deum
Improvisation

Festivo, no. FECD 135
recorded April, 1994

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Sophie-Veronique Choplin / Saint-Sulpice

Oliver Messiaen: L'Apparition de L'Eglise Eternelle
Felix Mendelssohn: Sonate IV
Felix Mendelsohn: Praeludium in C-moll
Joseph Rheinberger: Praeludium & Fugue from Sonate no. 10
Joseph Rheinberger: Cantilene from Sonate no. 11
Jean-Jacques Grunenwald: Grave (Suite I)
Jean-Jacques Grunenwald: Poeme Mystique (Suite II)
Jean-Jacques Grunenwald: Toccata (Suite II)
Improvisation "La Creation" (Michael Lonsdale, recitant)

Festivo, no. FECD 159
recorded October, 1996

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Sophie-Veronique Cauchefer-Choplin / Saint-Sulpice

J.S. Bach: Passacaglia & Fugue BWV 582
Felix Mendelssohn: Andante
Felix Mendelsohn: Praeludium & Fugue No. 1
Alexandre Boely: Fantasie & Fugue en si bémol majeur
Joseph Rheinberger: Introduction & Passaclaglia (Sonate No. 8)
Maurice Duruflé: Prélude de la Suite Op. 5
Daniel Roth: Tryptique (Hommage à Pierre Cochereau, 1995)
a)Prélude
b)Andante
c)Toccata
Improvisation

Festivo, no. 6941 732
recorded May, 1999

*****************

Sophie-Veronique Cauchefer-Choplin / Saint-Sulpice

Gabriel Pierné: Trois Pièces pour Grand Orgue op.29 n°1, Prélude
Léon Boëllmann: Deuxième Suite op.27 n°2 et 3, Allegretto con moto, Andantino
Henry Mulet: Dix Esquisses Byzantines n°10, Toccata "Tu es Petra"
Johannes Brahms: Onze Chorals op. posth. 122 n°4 "Herzlich tut mich erfreuen"
Camille Saint-Saëns: Deux Improvisations, n°6 Pro defunctis, n°7 Allegro giocoso
Félix Mendelssohn Bartholdy: Sonate en Ré majeur op.65 n°5, Andante (Choral), Andante con moto, Allegro maestoso
Jean-Jacques Grunenwald: Cinq Pièces pour l'Office Divin, Entrée, Offertoire, Elévation, Communion, Sortie
Louis Vierne: Première Symphonie op. 14 n°1 & 5, Prélude, Final

FESTIVO 6961 912
recorded February 2002


Organist: Marie-Claire ALAIN

Great Toccatas

J.S. Bach: Toccata and Fugue in d BWV 565
C.M. Widor: Toccata de la Symphonie no. 5
Theodore Dubois: Toccata pour Orgue
Eugene Gigout: Toccata pour Orgue
Leon Boellmann: Suite Gothique
Aexandre Guilmant: Final de Sonate no. 1, op. 42
Louis Vierne: Carillon de Westminster (3eme Suite, op. 54)
Louis Vierne: Toccata en si bemol (2eme Suite, op. 53)
Albert Alain: Toccata sur l'Antienne
Jehan Alain: Litanies

Erato 4509-94812-2
recorded June 1993, issued 1994


Organist: Suzanne CHAISEMARTIN

Alexandre Guilmant, Ausgewahlte Orgelwerke Vol. 2

Sonate No. 4 d-Moll, op. 61
Allegretto in h-Moll, op. 19
Grand Choeur, op. 18
Deuxieme Mediation, op. 20
Marche funebre et Chant seraphique, op. 17
Sonate No. 2 D-Dur, op. 50

Motette CD 11521
recorded September 1993, issued 1995

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Marcel Dupré "Rendez-vous à Saint-Sulpice"

Symphonie Passion, op. 23 (4e mouvement "Résurrection")
Vêpres du Commun, op. 18 (Six Versets du Magnificat)
Lamento, op. 24
Pastorale (des Sept Pièces op. 27)
Toccata (de la 2e Symphonie, op. 26)
Le Tombeau de Titelouze, op. 38
Cortège & Litanie, op. 19
Final (de Evocation, op. 37)
Trois Préludes & Fugues, op. 7 (Prélude & Fugue en fa mineur n° 2)
Paraphrase sur le "Te Deum"
Piste supplémentaire : Elévation, op. 2

Aeolus AE10221
recorded 5, 6, 7 November 2000

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Suzanne Chaisemartin "Tribune libre"

Charles Marie Widor, 4ème Symphonie
(I. Toccata, III. Andante cantabile, VI. Finale)
Marcel Dupré, Extraits du Chemin de la Croix
(Stations No. 3 "Jésus tombe sus le poids de sa Croix", No. 5 "Jésus rencontre sa mere, No. 9 "Jésus tombe pour la troisième fois")

Aeolus AE10461
recorded 19 October 2003


Organist: Vincent GENVRIN

Lefebure-Wely: L'Organiste Modern, Plain-Chant & Pieces d'Orgue

Pour Une Procession de la Fete-Dieu
1. Antienne "Adoremus et procidamus"
2. Marche en mi b majeur
3. Adoro te (alternee)
4. Motet "Tantunergo"
5. Hymne "Sacris solemis" (alternee)
6. Elevation en la majeur
7. Marche en ut majeur
Pour Une Messe du Hour de Noel
1. Noel variee, offertoire pour le jour de Noel
2. Sanctus
3. Motet "O Salutaris"
4. Pastorale en sol majeur
5. "Agnus Dei"
6. Communion en fa majeur
7. "Domine salvum"
8. Sortie "Missum redemptorem"
9. Sortie en si b majeur et cloches

La Lyre Seraphique et Modern, Editions Hortus M7 875, Hortus 005
with Ensemble Vocal L'Accent Grave
recorded 1995


Organist: Pierre PINCEMAILLE

Widor: Les 10 Symphonies (coffret)

Symphonie no. 6 en sol mineur
1. Allegro
2. Adagio
3. Intermezzo
4. Cantabile
5. Finale

Solstice SOCD 181/5
recorded 1,2 November 1999


Organist: Bernhard LEONARDY

Bouquet de France -- La Belle Epoque D'Orgue

Edouard Commette (1883-1967): Scherzo (Six Pièces, ed. 1914)
Henri Mulet (1878-1967): Méditation religieuse (1896)
Fernand de la Tombelle (1854-1928): Toccata (op. 23)
Henri Letocart (1866-1945): Méditation (1910)
Charles-Marie Widor (1844-1937): Marche Américaine (op. 31, arr. Marcel Dupré)
Henry d'Ollone : Devant le Mausolée (arr. Ch.-M. Widor)
Florent Schmitt (1870-1973): Marche Nuptiale (op. 108 - 1946/51)
Henri Busser (1872-1973): Canzone (Suite Brève) et Marche de Fête (op. 36)
Eugène Reuchsel (1900-1988): Bouquet de France pour Orgue (10 mouvements)

IFO 000 68
recorded 13,14 June 2000


Organist: Olivier VERNET

"Toccatas"

Eugène Gigout (1844-1925): Toccata (1892) et Pièce Jubilaire en forme de Prélude et Fugue (1918)
Theordore Dubois (1837-1924): Toccata (Douze Pièces, 1886)
Léon Boëllmann (1862-1897) Suite Gothique (op. 25)
Charles-Marie Widor (1844-1937): Finale (Symphonie No. 2, op. 13, 1870); Médiation (Symphonie No. 1, op. 13, ed. 1887); Toccata (Symphonie No. 5, op. 42, 1879)
Alexandre Guilmant (1837-1911): Final (1ère Sonate, op. 42, 1874)
Louis Vierne (1870-1937): Adagio (3ème Symphonie, op. 28, 1911); Toccata (Pieces de Fantasie, 2ème Suite, 1926)

Ligia Digital 0104096-01
recorded 2,3,4 April 2001


Organist: Michael MURRAY

"Dupré, Franck, Widor"

Marcel Dupré
1. Magnificat VI - Gloria (Finale) to Op. 15
2. Carillon, Op. 27, No. 4
3. Choral et Fugue, Op. 57
4. Antiphon III, Op. 18, No. 3
5. Cortège et Litanie, Op. 19, No. 2
6. Final, Op. 27, No. 7
César Franck: Grande Pièce Symphonique, Op. 17
Charles-Marie Widor: Symphony No. 6, Op. 42, Finale

Telarc CD-80516
recorded 5 - 7 July 1999


Organist: Stephen THARP

"Stephen Tharp at St. Sulpice, Paris"

Widor: Marche Pontificale from Symphony No. 1, Op. 13;
Saint-Saëns: Preludes & Fugues, Op. 109
Daniel Roth: Artizarra (world premiere recording)
Dupré: Triptyque, Op. 51
Franck: Priere, Op. 20

JAV 130
recorded 2001

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Organist: Stephen THARP

Dupré: The Stations of the Cross, Opus 29

1. Jésus est condamné à mort/Jesus is condemned to death
2. Jésus est chargé de la Croix/Jesus receives his Cross
3. Jésus tombe sous le poids de sa Croix/Jesus falls the first time
4. Jésus recontre sa mère/Jesus meets his mother
5. Simon le Cyrénéen aide Jésus à porter sa Croix/Simon the Cyrene helps Jesus to carry his Cross
6. Une femme pieuse essuie la face de Jésus/Jesus and Veronica
7. Jésus tombe à terre pour la deuxième fois/Jesus falls a second time
8. Jésus console les filles d'Israël qui le suivent/Jesus comforts the women of Jerusalem
9. Jésus tombe pour la troisième fois/Jesus falls a third time
10. Jésus est dépouillé de ses vêtements/Jesus is stripped of his clothes
11. Jésus est attaché sur la Croix/Jesus is nailed to the Cross
12. Jésus meurt sur la Croix/Jesus dies upon the Cross
13. Jésus est détaché de la Croix et remis à sa Mère/The body of Jesus is taken from the Cross and laid in Mary's bosom
14. Jésus est mis dans le sépulcre/The body of Jesus is laid in the tomb

JAV 161 (SACD format)
recorded June, 2005


Organist: Georges DELVALLÉE

Charles Tournemire: Sept Chorals-Poèmes d'orgue pour les Sept Paroles
du Christ

ACCORD 472 982-2
recorded April, 2002


Organist: Susan LANDALE

César Franck: L'Oeuvre d'Orgue
enregistré à St-Sulpice:
Fantasie en la
Cantabile
Pièce Héroique

CALIOPE CAL 9941.2
recorded 2002


Organist: Vincent DUBOIS

Mozart: Fantasie in F Minor, K. 608
Liszt: Evocation à la Chapelle Sixtine (1862)
Rachmaninoff : Prelude in C-sharp Minor (1892) (transcribed for organ by Louis Vierne)
Durufle: Suite, Op. 5
Dubois: Free Improvisation

JAV
recorded summer 2006


Organist: Joseph NOLAN

Boellman: Suite Gothique, op. 25
Elgar: Sonanta No. 2 for Organ, Op. 87a (trans. Ivor Atkins)
Ball: Poema and Toccata Beorma
Liszt: Fantasie and Fugue on the Chorale "Ad nos, ad salutarem undam"

Signum Classics SIGCD167
recorded 26 - 27 September 2007; released June 2009


Organ and Choir at St. Sulpice

La Tradition de St-Sulpice: Musique Festive Pour Choeur et Orgues de St-Sulpice, Paris

Daniel Roth au grand orgue,
Sophie-Véronique Cauchefer-Choplin à l'orgue de choeur,
Mainzer Figuralkor, dir : Stefan Weiler
J.S. Bach, Fantaisie et Fugue en Sol mineur
Charles-Marie Widor: Surrexit a mortuis pour choeur à 4 voix mixtes et deux orgues
Ch. M. Widor: Adagio ( 5ème mouvement de la 2ème Symphonie pour orgue solo)
Ch. M. Widor: Regina Cæli pour choeur d'hommes, choeur mixte et orgue
Marcel Dupré: Ave Maris Stella (Vêpres du Commun) orgue solo
Marcel Dupré: Alma Redemptoris Mater pour choeur mixte et orgue
Jean-Jacques Grunenwald: Récit de Cornet en Taille extrait de la musique du film " Monsieur Vincent " (orgue solo)
J. J. Grunenwald: Tu es Petrus (choeur mixte et deux orgues)
Daniel Roth: Improvisation sur le Kyrie Orbis Factor
Daniel Roth: Missa Brevis pour choeur mixte et orgue
Daniel Roth: Final Te Deum (orgue solo)
J.S. Bach, Passacaille et Fugue en Do mineur

IFO 00086
recorded March 2001

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Charles Marie Widor: Mass for Organ, Op. 36
The Grand 19th-Century St. Sulpice Tradition

Daniel Roth (Grand orgue)
Choeur Darius Milhaud Camille Haedt-Goussu, director
Ensemble Dodecamen, Christopher Hyde, director
Mark Dwyer & Stephen Tharp (Orgue de Choeur)

Carillon - the bells of St. Sulpice in full peal recorded on the feast of the Assumption 2005

Prelude improvisation based on the Kyrie from the mass setting Orbis factor (Daniel Roth - Grand Orgue)
CHARLES-MARIE WIDOR
Mass, Op. 36 (Choeurs/Orgues)
Kyrie
Gloria
Offertoire improvisation (Daniel Roth - Grand Orgue)
PHILIPPE BELLENOT: Ave Maria for mixed voices (Choeurs/Orgue de Choeur)
CHARLES-MARIE WIDOR: Sanctus from Mass (Choeurs/Orgues)
Elévation improvisation (Daniel Roth - Grand Orgue)
CHARLES-MARIE WIDOR: Benedictus from Mass (Choeurs/Orgues)
Prelude improvisation to the Agnus Dei (Daniel Roth - Grand Orgue)
CHARLES-MARIE WIDOR: Agnus Dei from Mass (Choeurs/Orgues)
Communion improvisation based on the Agnus Dei from the mass setting Orbis factor (Daniel Roth - Grand Orgue)
LOUIS JAMES ALFRED LEFÉBURE-WÉLY: O Salutaris (Ensemble Dodecamen)
Postlude improvisation on Salve Regina (Daniel Roth - Grand Orgue)

SALUT DU SAINT-SACREMENT
Improvisation (Daniel Roth - Grand Orgue)
PHILIPPE BELLENOT: Tantum ergo (Choeurs/Orgue de Choeur)
Improvisation (Daniel Roth - Grand Orgue)
PHILIPPE BELLENOT: Tu es Petrus (Ensemble Dodecamen/Orgues)
Improvisation (Daniel Roth - Grand Orgue)
PHILIPPE BELLENOT: Ave Maria (Ensemble Dodecamen/Orgue de Choeur)
Improvisation (Daniel Roth - Grand Orgue)
CHARLES-MARIE WIDOR: Quam Dilecta (Choeurs/Orgues)

JAV 158 (SACD format), Recorded June 2005

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Louis Vierne: Messe Solennelle, Opus 16
A recreation of a Traditional Latin Mass at Saint-Sulpice

Daniel Roth (Grand orgue)
Choeur D'Oratorio de Paris, Jean Sourisse, Director
Choeur Gregorien de Paris, Thibaut Marlin, Director
Edward Schaefer, Herve Lamy, Charles Barbier, soloists

DISK 1:
The bells of St. Sulpice
Improvisation on Vidi Aquam and Resurrexi
Vidi Aquam
Dialog
Improvisation on Resurrexi
Introit, Resurrexi
Louis Vierne Messe Solennelle Kyrie, Gloria
Collect
Epistle
Graduel
Improvisation on Haec Dies
Jacobus Gallus (1550 - 1591): Alleluia
Sequence on Victimae Paschali
Gospel of Saitn Mark
Free Improvisation
Credo

DISK 2:
Aluatation and Offertory on Terra tremuit
Improvisation on Terra tremuit
Giovanni Gabrieli (1555 - 1612): Jubilate Deo
Salutation and Preface
Sanctus from Messe Solennelle
Free Improvsation
Benedictus
Improvisation
Dialogue and Pater Noster
Improvisation
Agnus Dei
Improvisation
Confiteor
Free Improvisation
Communion
Communion Improvisation
Louis Vierne: Tantum Ergo, Op. 2
Postcommunion
Dismissal and Blessing
Improvisation on Gloria Patri
Postlude Improvisation

JAV 179, Recorded October 4, 5, 6 2007


Organ and Orchestra at St. Sulpice

Saint-Saëns "Les Siècles Live"

Symphony No. 3 "The Organ"
Piano Concerto No. 4

Daniel Roth, grand orgue,
Jean François Heisser, piano 
Orchestre "Les Siècles", dir : François-Xavier Roth

available at http://www.pipeorgancds.com



Video Cassettes

Organist: Daniel Roth
" Schweitzer, Widor and the Musical and Artistic History of St-Sulpice "

C. Franck: Prière
C.M. Widor, 1st mvt Symphony 6
C. Saint-Saëns, Scherzo op.8/5
Improvisations on Victimæ paschali laudes and Herzlich tut mich verlangen

VHS PO-6
recorded July 2001

Available from Organ Historical Society, Box 26811, Richmond,
tel/fax 804 353 9266; email
catalog@organsociety.org or www.ohscatalog.org

 

*****************

Organist: Daniel ROTH

Daneil ROTH at St. Sulpice (2 VHS cassettes)

Includes interviews of Daniel Roth by Jeff Binford, with M. Roth's performances of the Widor 5th Symphony (movement I), Dupre (Te Deum), Franck (Choral in A), and Roth (Tryptique).  Recorded April 1998

Available from Organ Historical Society, Box 26811, Richmond,
tel/fax 804 353 9266; email
catalog@organsociety.org or www.ohscatalog.org

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DVD set

Organist: Daniel Roth
" Homage a Daniel Roth"

Interview at St. Sulpice (DVD)

CD contents:
Introitus (Improvisation, 15 August 2005)

Offertoire (Improvisation, 12 Nov. 2006)
Sortie (Improvisation, 17 June 2007)
JS Bach, Fugue in c minor BWV 575
JS Bach, Chorale "Liebster Jesu, wir sind hier" BWV 731
C. Saint-Saëns, Fantasy in Es-dur
Ch. M. Widor, Sinfonie Nr, 4 in f-moll, op. 13, Scherzo
D. Roth, Petite Rhapsodie sur un chanson alsacienne
D. Roth, Fond d'orgue (Improvisation)
D. Roth, Grand Choeur (Improvisation)

ORGANpromotion Bestell-Nr. OP 6002
Pro Musica Viva -- Maria Stecker-Daelen-Stiftung, Mainz
available from http://www.pipeorgancds.com

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DVD set

Marcel Dupré (1886 - 1971)
Emissions télévisées: Marcel Dupré à Saint-Sulpice et à Meudon (1955 à 1969)

Marcel Dupré: Un Instrument (diffusion le 21 juillet 1955); Réalisateur: Philippe Ducrest (INA / ORTF)
J.S. Bach: Choral Réveillez-vous, la voix des veilleurs vous appelle
M. Dupré: Choral: Dans une douce joie
Georg Friedrich Handel: Variations du 1ere concerto pour orgue
M. Dupré: Improvisation sur un Noel breton

Marcel Dupré : Les Grands Interprètes (diffusion le 16 juin 1965); Réalisateur: Gérard Herzog; (INA / ORTF)
M. Dupré: 1ère mouvement de la Symphonie Passion
M. Dupré: Improvisation d'une double fugue sur le Regina Coeli

Marcel Dupré: Jeunesses Musicales de France (diffusion le 2 janvier 1969); Réalisateur: Denise Billon (INA / ORTF)
Marcel Dupré: improvisation d'une Prélude et Double Fugue en ut mineur sur un thème d'André Fleury
Marcel Dupré: improvisation d'une fresque symphonique sur la peinture d'Eugène Delacroix: le combat de Jacob avec l'Ange

(aussi les diffusions de Meudon)

Association des Amis de l'Art de Marcel Dupré, DVD 3301
www.marceldupre.com

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